יום רביעי, 12 באוגוסט 2015

שלב סיכום עונה, Aquarius, עונה ראשונה: כל כך הרבה בעיות...



שיערתם בנפשכם כאשר צפיתם בסדרה "קליפורניקיישן" מה היה קורה לו האנק מודי היה שוטר ? מסתבר שלא צריך לנסות לדמיין את הסיטואציה, משום שהסדרה Aquarius היא הדוגמא המוחשית לכך. נכון, הסדרה מתרחשת בשנת 1967 ועוסקת ברובה בסיפור של צ'ארלי מנסון, הרוצח האמריקאי המפורסם, אבל הדמות שדיוויד דוקבני מגלם בסדרה זו זהה כמעט לחלוטין לדמות של האנק מודי.

דוכבני מגלם את דמותו של הבלש סאם הודיאק, שוטר הפרוד מאשתו ועושה כל מה שעולה ברוחו, כולל לשכב עם שלל נשים בעונה הראשונה, אחת מהן היא גרייס קארן (מיקאלה מקמנוס), אהובה לשעבר מימי ילדותו, השנייה היא אשתו לשעבר והוא גם מכניס לביתו רקדנית אקזוטית עמה הוא מתמזמז. גם המוסר שלו שלו לא קיים והוא סוגר תיקים איך שבא לו, כאשר הוא אף מדרדר שוטרת מתחילה בשם שרמיין (קלייר הולט) בכדי שתזהה רוצח למרות שהיא לא זיהתה אותו באמת. הוא אדיש כמעט לכל נושא (בעיית האפרו-אמריקאיים, הומוסקסואליות ועוד...) פרט לילד שלו וולט, אשר גנב סודות מדינה ומאיים לפרסם אותם למרות שהוא יודע שהמעשה יכניס אותו לכלא.

מהבחינה הנ"ל היה מאכזב לראות את דוכבני מגלם את הדמות בצורה הזאת. אפשר ואולי הוא היה צריך לנסות לגלם אותה בצורה שונה, משום שבוודאי ורבים מהצופים שהגיעו לפחות לנסות את הסדרה החדשה שלו הגיעו בעקבות הסדרה הישנה ולראות שוב את אותה דמות בשינויים קלים זה לעשות את החיים קלים. במיוחד היות ו Aquarius נופלת מהסדרה "קליפורניקיישן" באיכות שלה. התסריט של הסדרה בינוני במקרה הטוב ולא מחדש יותר מדי. ראינו כבר סדרות מעט דומות שעשו זאת טוב יותר כגון Life On Mars בגרסה הבריטית, שהייתה ברובה סדרת משטרה שהתרחשה בשנת 1973.

זו גם אחת הבעיות הגדולות של הסדרה. אין כמעט ספק שהסדרה קודמה היות ובארה"ב אוהבים לעסוק בהיסטוריה שלהם ולטוב או לרע, וככל הנראה לרע, השם צ'ארלס מנסון הוא חלק מההיסטוריה של ארה"ב. בכך צ'ארלס השיג בדיוק את מה שהוא רצה. אבל, למרות שבמהלך העונה עוסקים בנושא של מנסון, הרי שלפי דעתי עשו זאת בצורה לא נכונה ובכל כך הרבה אלמנטים.

ראשית, רשת ברודקאסט היא בהחלט לא הכתובת לסוג הסדרות הנ"ל, בוודאי לא בשנים האחרונות שהסדרות המצליחות העיקריות שמצליחות בהן הן סדרות אפוקליפטיות או סדרות קומיקס, או לפחות סדרות בעלות רוח דומה. לפי דעתי, הבית הנכון עבור סדרה שכזאת היה צריך להיות רשת כבלים, עם עדיפות לרשת AMC או HBO. או אפילו להעלות אותה ב"נטפליקס", הכל רק לא רשת ברודקאסט. בשל כך, אין הפתעה גדולה בכך שנתוני הרייטינג של הסדרה לא מספיק טובים. ולא, העובדה שכל הפרקים שוחררו און ליין כבר בערב הפתיחה משום שהפיילוט הניב 1.1 נק' מדד ואז צנח ל 0.7 נק' מדד כבר בפרק השני. כלומר, הגיעו צופים לנסות את הסדרה וכמעט שליש מהם זנחו אותה.

יתרה מכך, הנושא של צ'ארלי מנסון הוא נושא מעניין, שדווקא כדאי לחקור אותו, במיוחד לאור התקופה בה התרחשו האירועים, אך במקום להפוך את הסדרה לסדרת משטרה שעוסקת גם בכל נושאי התקופה כגון המלחמה בוייטנאם, נושא ההומסקסואליות והאפרו-אמריקאיים, עדיף היה להפיק סדרה מוגבלת בת שמונה עד עשרה פרקים, בעלת מרכיבים דוקומנטריים, ולא רק מושפעת בשל האירועים, שתעסוק כולה בנושא המרכזי. עובדה זו הייתה מאפשרת ליצור תסריט איכותי הרבה יותר. במקום זה מקבלים סדרת משטרה על גבול אופרת הסבון ולנושא כה חד אסור שזה יקרה, משום שזה מחטיא את המטרה.

בגרסת הליהוקים ראוי להצביע על ליהוק חיובי וליהוק שלילי. הליהוק החיובי הוא של קלייר הולט בתור שרמיין. זו התקופה שבה שוטרות מתחילות להיכנס בצורה רצינית יותר אל המשטרה ומתחילות לייצר לעצמן קריירה בתחום והולט מצליחה להראות מספר אלמנטים שעוזרים לה בכך. הולט מראה כריזמה ונוכחות בכל רגע שהיא על המסך, היא גם מצליחה להראות את הנחישות הדרושה וגם להביע את הרגשות הנחוצים לכל סצינה בין אם מדובר בכמעט התפרקות בפרק שבו שני שוטרים שיושבים לצידה מחוסלים, או בעוצמה הדרושה להיות שוטרת בין כל השוטרים שמסביב ובפרק האחרון גם ללכת בניגוד להוראות שקיבלה, למרות שזה מוביל לחטיפתה.

הליהוק הגרוע קריטי מאד. צ'ארלי מנסון היה אדם כריזמטי מאד, וזו גם הייתה אחת הסיבות שהוא הצליח למשוך אחריו כל כך הרבה נשים. בשל כך, הליהוק שלו היה חייב להיות של שחקן כריזמטי, אשר מצליח להראות זאת כל הזמן על המסך. בפועל, הצופים קיבלו יפיוף (גת'ין אנתוני) כדוגמת עוז זהבי ולא יותר מכך. אין לו את הכריזמה הנחוצה ובשל כך משחקו לא אמין. גם כאשר הוא אמור להראות את פניו האמיתיים, כלומר של היותו פסיכופת, כגון בסצנה בה הוא כועס על סיידי ומכניס לה מכות מאחר והוא יודע שהיא עשתה משהו לאמה שנעלמה, או כאשר הוא מכה את אמה מאחר והיא עשתה משהו שלא לרוחו, בסצנות הללו והאחרות הדמות שלו לא נראית בשליטה או כדמות הנדרשת עבור מנהיג של כת. הוא היה מתאים אולי לגלם את דמותו של מנסון בראשית דרכו, כגון בסצינה משנת 1959 כאשר רואים אותו מתמרן את קן קארן (בריאן אף אובירן) לרצוח פרוצה, אבל לא את הדמות של צ'ארלי לאחר שהיא כבר התפתחה למימדים המפלצתיים באותה תקופה (למרות שכביכול זו תחילת דרכו הפושעת).

בעיה נוספת שהסדרה הציגה הייתה הפיילוט הלא מספיק טוב שלה. בשנים האחרונות נהוג לפתוח סדרות עם פיילוט חזק, אשר מוליך אל הסדרה ומנסה לשמר כמה שיותר צופים בכדי שימשיכו לצפות בה, בוודאי ברשתות הברודקאסט. הפיילוט של Aquarius מנסה לעשות זאת, אך לא מצליח. כיצד רואים שניסו לעשות זאת ? בכך שכבר בפיילוט רואים אורגיה של צ'ארלי עם ילדה בת 16 ועוד מספר נערות-נשים, או תקיפה מינית של צ'ארלי את קן, תקיפה שנמנעת ברגע האחרון ועוד...בפועל, הצופה מבחין שמדובר בגימיקים. במקום זאת, היה ראוי להקדיש זמן רב יותר לאיכות של התסריט, משום שהטון הקליל ועל גבול הרדוד של הפיילוט נמשך לאורך העונה כולה.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. מדובר באכזבה גדולה כמעט בכל אספקט שלה. בזבזו רעיון טוב על תסריט לא מספיק טוב, פורמט לא נכון, ליהוקים לא טובים ומשחק לא נכון של הכוכב הראשי. חבל, היה לסדרה פוטנציאל להצליח, אבל ההחלטות שקיבלו בהפקה היו לא נכונות. כמה אפשר כבר לעסוק בנושאים שהסדרה עסקה בהם ? "מד-מן" עשתה זאת במשך שבע עונות והצופים רצו משהו אחר. הסיפור של צ'ארלס מנסון יכול היה להיות המשהו האחר הזה, אבל לא בצורה הזאת.

אין תגובות: