יום שישי, 9 בינואר 2015

שלב סיכום עונה: The Originals, עונה ראשונה: התחלה טובה



כאשר צופים בעונה הראשונה של הסדרה The Originals, הספין אוף של הסדרה The Vampire Diaries, קשה שלא לעשות השוואת לסדרה "אנג'ל", אשר היוותה ספין אוף לסדרה "באפי קוטלת הערפדים". זו לא רק העובדה שבשני המקרים מדובר בספין אוף של סדרה שעוסקת בערפדים, אלא במבנה שלהן.

כאשר משווים את הסדרות The Vampire Diaries ל The Originals אי אפשר שלא להגיע למסקנה, ש The Originals אפלה יותר, התסריט שלה "כבד" הרבה יותר ובעיקר, שהיא פונה לקהל מעט יותר מבוגר, מאשר הצעירות הפוחזות אשר בדרך כלל צופות בערגה בסדרות ערפדים כגון The Vampire Diaries או סדרת סרטי "דימדומים". עובדה זו ניבטת החל מהפרק הראשון ועד הפרק האחרון, שבניגוד לפרקים האחרונים של The Vampire Diaries נראה שנכתב בצורה כמעט מושלמת עבור סדרת "על טבעי".

למרות זאת, מבחינת איכות, חייבים לחלק את העונה הראשונה של הסדרה לשלשה חלקים. ראשית, מהפרק הראשון ועד לפרק השש עשרה של העונה. מה קורה בפרק זה ? הדמות של רבקה עוזבת את הסדרה בכדי לחיות את חייה לבדה, כאשר הדמויות של אלייז'ה וקלאוס נשארות מאחור. קשה לומר מדוע בדיוק, אבל לקלייר הולט יש נוכחות על המסך והיא הוכיחה זאת גם בסדרה The Vampire Diaries וכאשר היא עזבה את שתי הסדרות, חסרונה הורגש.

כאשר רבקה עוזבת את ניו אורלינס לא ברור לצופים מדוע בהפקה עשו זאת, משום שמבחינה קריאטיבית בהחלט ניתן היה למצוא סיבה להשאיר אותה בעיר. אולם הדקות האחרונות של העונה, כאשר קלאוס מוסר לה את בתו בכדי שתשמור עליה מאויביו, מתקבלת התשובה. ועדיין, אם זה היה תלוי בי, הייתי משאיר אותה כחלק מהקאסט הראשי אם זה היה אפשרי (יש לשחקנית סדרה חדשה ברשת NBC, כך שלא ברור מה קדם למה).

החלק השני מתחיל בפרק שבע עשרה ומסתיים בפרק עשרים. בחלק זה אפשר לראות ירידה באיכות. אולם, החלק השלישי, שני פרקי סיום העונה (21 ו 22), בעיקר פרק סיום העונה מפצים על כך. כל כך הרבה דברים מתרחשים בשני פרקי סיום העונה, כך שאפשר היה לחשוב שבהפקה "הרימו הילוך" לפני סיום העונה כפי שנהוג בדרך כלל בסדרות האמריקאיות, אולם ב The Originals, בניגוד לסדרת האם, גם קצב האירועים הוא די מהיר, אלמנט חיובי מאד.

דרך אגב, אמנם המעבר של אלייז'ה וקלאוס לסדרה החדשה שלהם עשה טוב לסדרה החדשה, אך במקביל גרם לחוסר גדול מאד בסדרת האם, חוסר שעדיין לא התמלא מחדש.

הבעיה הגדולה מהעונה הזאת היא גם הצלחתה הגדולה. למרות הירידה הקלה בחלק השני של העונה, הרי שכיחידה אחת מדובר בעונה טובה מאד ובעיקר שעושה רושם שהיא נבנתה כיחידה אחת. כלומר, לא עושה רושם שבהפקה בנו את הסדרה עם מחשבה לחמש שנים קדימה, אלא שבכל עונה יעסקו בנושא אחד ובסוף העונה יסגרו אותו ואז בפרק סוף העונה יפתחו נושא חדש. בשל כך, בדרך כלל סדרות סובלות מאד בירידה באיכות לאחר עונה ראשונה מוצלחת, בעיקר משום שבדרך כלל מנסים, פחות או יותר, לשחזר את ההצלחה. ולמען האמת, כמה זמן אפשר להמשיך לראות סדרה על אנשי זאב, ערפדים ומכשפות ?

מהבחינה הזאת, אפשר היה לראות שהמשקל הגדול שניתן בעונה זו למכשפות לעומת סדרת האם היה נבון. בהפקה הבינו שהיה צריך להבדיל אותם מעט מסדרת האם, אשר שמה את הדגש בעיקר על הערפדים. עזרה גם העובדה שהשחקנית אשר מגלמת את הדמות הראשית אצל המכשפות, דווינה (דניאל קמפבל) מצודדת מאד וממגנטת צופים אל המסך. מדובר בליהוק נכון, למרות שמבחינת משחק היא קצת תיאטרלית. אבל עבור אופרת סבון, ומי שחושב שגם הפעם לא מדובר באופרת סבון טועה, המשחק שלה סביר בהחלט.

בכל הנוגע למכשפות, ותוך כדי מבט לעונה השנייה, לא אהבתי את העובדה שמחזירים דמויות שכבר ראינו. בין אם מדובר בדמות של מייקל, או בדמות של אסתר. לטעמי, מדובר במחזור ולמרות שבהתחלה יש ריגוש לראות דמות חוזרת, הרי שמבחינה קריאטיבית זה נראה רע.

אם כבר הזכרנו שחקניות. אזי הגיע הזמן לציין לרעה את השחקנית פיבי טונקין, אשר מגלמת את דמותה של היילי. מדובר בשחקנית בינונית במקרה הטוב, שגם לא נראית כל כך טוב. לא ברור כיצד היא מלוהקת לסדרות. המשחק שלה בתור אשת הזאב ההרה מקלאוס לא היה אמין, במיוחד לאחר שבמהלך העונה התברר שהיא כביכול נצר למשפחת מלוכה של אנשי זאב. קשה לראות אותה בדמות של מנהיגה וגם כאשר בפרק סיום העונה, התינוקת שלה נחטפת מידיה לאחר הלידה, הזעם שלה נראה לא אמיתי.

אז, לראות או לא לראות ?

חובבי הז'אנר יאהבו את הסדרה, לפחות בעונתה הראשונה. היא עשויה בצורה טובה מאד. הבעיה היא, כפי שציינתי, שאין לה לאן להתקדם, אלא רק לרדת וזה לדעתי מה שצפוי לה בעתיד. מעניין יהיה לראות אם זה אכן יקרה בעונה השנייה. מה אתם אומרים ?

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אוהבת לקרוא את הניתוחים שלך :)
ואכן מסכימה ממבט לעונה 2 עושה רושם שאנטוש את הסדרה... כל הקטע של דמויות שמתו חוזרות בתור שחקנים אחרים (החזירו את הנשמה עלק) לא עשה לי את זה מעדיפה לראות את המקוריים בפלאשבק שיתרום לעלילה וזהו. ואכן השחקנית שמגלמת את היילי גרוע לטעמי וחבל שקלייר הולט עזבה.
דרך אגב איזו סדרה יש לקלייר הולט שגרמה לה לעזוב?

אנונימי אמר/ה...

http://www.imdb.com/title/tt3768572/episodes?season=1&ref_=tt_eps_sn_1

Aquarius

אנונימי אמר/ה...

באמת מתי היא מתחילה?השתחרר כבר תאריך?
ואני חושב שזה כמו שמיים וארץ היא ואנג'ל.
בכללי גם באפי ואנג'ל הן סדרות הרבה יותר טובות מיומני הערפד והמקוריים.
הדעה שלי שהבעיות שלה היו שהם יצאו מהעלילה של הספרים ושבאמת השאירו את המקוריים ליותר מדי זמן בסדרת המקור..
אני רק לא מבין איך יומני הערפד עדיין ממשיך,ראיתי את שני העונות האחרונות והם ממש גרועות.

Unknown אמר/ה...

פיבי דמות לא ברורה. האם לגשר בין הזאבים לשאר או מה. השחקנית שהפתיעה אותי לטובה הינה זו שמשחקת את "דווינה" בסהכ ילדה עם נוכחות מרשימה. ממש PRO. העונה הראשונה אכן כבדה. אני לדוג' צפיתי ביומני ערפד להבין מה קרה לניקלאוס שהרגיש כי כולם נגדו, נטשו אותו... וישנה הרגשה של בילבול שם מסופר די אחרת ואילו באורגינלס זה אחרת. דווקא כשאביו הרס את מה שקלאוס בנה, ברצון להרוס אותו וכו'... קלאוס סגר את רגשותיו, אך ביומני ערפד מראים כי רגשותיו היו סוגרים עוד בטרם קרה כל עניין ניו אורלינס. כך שזה מפריע במקצת. זוהי סדרה עמוקה, לא בנושאי ערפדים ושאר על טבעי נוגעת היא. כך שהיא מעניינת יותר. אני אוהבת אותה היא מיוחדת, מעניינת, אפלה בצורה טובה. די חפרתי :)