יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

בוודאי שמתם לב ש...



העונה השנייה של הסדרה Harry's Law מניבה נתונים גרועים מנתוני עונתה הראשונה ולמען האמת, אני יכול להבין מדוע. העונה הראשונה של הסדרה מיתגה את הסדרה כמשרד עורכי דין שאמור להגן על האנשים הקטנים, האנשים ברחוב שאין להם אף אחד שיגן עליהם. גם הדמויות התנהגו בהתאם. אך, החל מהפרק הראשון של העונה השנייה הסדרה הפכה לסדרת עורכי דין רגילה לכל דבר. המקרים הם מקרי רצח או מקרה הונאה מתוקשרים ואפילו של אנשי אליטה, כלומר, כל מה שבעונה הראשונה הטיפו נגדו הסדרה אימצה בעונה השנייה. בנוסף לכך, נערך שינוי פרסונלי כאשר הדמויות של מלקום וג'נה (בריטני סנואו) נעלמו, ואילו שתי דמויות חדשות נוספו (אוליבר וקאסי). במקרה של אוליבר, מי שמגלם אותו הוא מארק ואלי, אשר עזב את הסדרה "בוסטון ליגל" אחרי שלש עונות. אז, אם מה שלא היה מספיק טוב ל"בוסטון ליגל", מדוע שיהיה טוב לסדרה החדשה ? וגם הדמויות החדשות שנכנסו הן לא דמויות משפחתיות, אלא דמויות אינדיבידואליות. נעזוב כרגע את השיבוץ של הסדרה ואת העובדה שהסדרה משודרת ברשת בצניחה, העובדה שהסדרה בעונתה השנייה עשתה מהפך כללי במבנה שלה במטרה למשוך קהל גדול יותר רק הפך את הסדרה לפחות טובה, משום שבעונתה הראשונה Harry's Law גיבשה לעצמה זהות ומכאן הייתה צריכה להתפתח, אך לפעמים כאשר מנסים לשנות פוגעים בלב ליבה של הסדרה וזה מה שקרה במקרה הזה. חבל, לו היו דבקים בעקרונות של העונה הראשונה יכול להיות שהסדרה הייתה אוספת לעצמה קהל נוסף.

הרשתות האמריקאיות הגדולות אוהבות לשדר פרקים שעוסקים בחגים שלהם. הרעיון הוא נכון, ועוזר להן להעביר פרק עם נושא רלוונטי, אבל לפעמים התוצאה הסופית ממש לא טובה. כך קרה בפרק ששודר בשבוע שעבר בסדרה Castle, שעסק בחג ליל כל הקדושים וכביכול ברוחות רפאים שאפפו בית ישן. ואני טוען, אם העובדה שמתמשים בחג לא תורם לפרק אין טעם להשתמש בכך. הפרק הזה של הסדרה היה כל כך גרוע, שאני מתחיל להבין מדוע השנה הסדרה החלה לאבד גובה, למרות שבתחילת השנה היא הגיעה לשיאי צפייה. בכלל, נדמה שבסדרה החליטו ללכת על המתכונת של הסדרה "תיקים באפילה" בכל מה שנוגע לסיפור המרכזי ("הרצח של אמה של בקט וההשלכות שלו"). הם משדרים פרק אחד שעוסק בנושא המרכזי בתחילת העונה, פרק באמצע העונה ופרק אחד או שניים בסוף העונה. לדעתי, זה מעצבן. אין לי בעיה לראות פרקים שעומדים בפני עצמם, אבל לפי דעתי סדרה צריכה להקדיש מספר דקות בכל פרק או מקסימום בכל שני פרקים בסיפור המרכזי ובנוסף שיהיו גם פרקי ציר. הפרקים שעסקו בנושא המרכזי היו חזקים מאד ואילו הפרקים שעמדו בפני עצמם, לפחות העונה, עדיין לא מספקות את הסחורה, לפחות לא כמו בעונות קודמות.

ואם אני מזכיר את הספיישלים של "חג ליל הקדושים" האמריקאי ברשתות השונות, אי אפשר שלא לציין לרעה את הספיישל של הסדרה Pretty Little Liars. בדרך כלל יוצרים פרק מקדים לסדרה בכדי להאיר אור על אירועי העבר ולעזור לצופים לפתור ולהבין אירועים שמתרחשים בהווה. השנה החליטו ברשת ABC Family לשדר פרק ספיישל של הסדרה ובו אירועי "חג ליל כל הקדושים" לפני שאליסון מתה. מבחינת רייטינג, הסדרה רשמה נתונים יפים מאד (באזור של 2.5 מיליון צופים בתקופת החורף ואל מול הרשתות הגדולות), אבל מבחינת מה שהוצג בו הפרק היה אכזבה גדולה. מה גילינו ? (זהירות ספויילרים למי שלא ראה) שלוקאס ומונה שנאו את אליסון ? שג'נה התגרתה באליסון ? שג'ייסון, אחיה של אליסון, וחבריו הכינו סרט ? שהשוטר שהכניס את ארבע הבנות לכלא בתום החצי השני של העונה היה דלוק על אמא של האנה ? את הרומן של אבא של אריה ? כל האירועים הללו ידועים לכל מי שצפה בסדרה במהלך העונה והחצי האחרונות. רק נגיעה אחת הייתה משמעותית, את הקנאה של מליסה באליסון על העובדה שהיא ידעה שהוא מנהל רומן עם אליסון, צריך לקרוא בין השורות אבל זה היה ד ברור לפי סצינת הסיום. בשביל דקה אחת, שגם היא לא הייתה כה מפתיעה היה צריך לערוך פרק ספיישל ? גם כך הסדרה די מעצבנת בכך שהיא אפילו לא מתחילה לרמוז את התשובה לשתי השאלות: מי זו A ? ומי רצח את אליסון ? אז למה להוסיף עוד שאלות מעצבנות ? ב Lost ניסו זאת והקהל התעצבן על כך מהר. למה מפיקים לא לומדים את הלקח ?

אם נמשיך באווירת הספיישלים של "חג ליל כל הקדושים" האמריקאי, אפשר גם לציין לרעה את הספיישל של Community. מי שקורא את הבלוג שלי יודע עד כמה אני אוהב את הסדרה, אבל אותי הפרק אכזב. בפרק הקודם של הסדרה, ששודר לפני שבועיים יצרו כביכול מספר תסריטים בעקבות החלטה אחת: מי ילך להביא את הפיצה מהשליח של הפיצה. עבר רק פרק אחד ובסדרה החליטו שבפרק הספיישל לחג הם יעשו מעשה דומה. הפעם חלק מהקבוצה סיפרו סיפורים מפחידים בגלל שמדובר בחג "לילות כל הקדושים". ליצור שני פרקים דומים אחד אחרי השני מבחינת המבנה של הסדרה די אכזב אותי. לסדרה יש תסריטאים מוכשרים, אולם ברגע שסדרה חוזרת על אותו מבנה פרק אחרי פרק זה סימן של התרשלות. לי באופן אישי נמאס מהספיישלים הללו. הגיע הזמן שלא יתעצלו ויכתבו פרק אחד נורמאלי, עד כמה שהסדרה הזאת נורמאלית.

הגיע הזמן לחזור על המנטרה ולשנן אותה טוב טוב: ברשת NBC יושבים אנשים מטומטמים. ואני חוזר ומציין, ברשת NBC יושבים אנשים מטומטמים. כמעט כל הלוח שלהם בעונה הנוכחית נוחל כשלון מלבד הקומדיות שלהם ודווקא את היום האחרון שהם משיקים, שגם כך עולה באיחור של חודש, יום שישי בו הם אמורים לשדר את "צ'אק" ו Grimm, דווקא את היום הזה הם מחליטים להעלות מול משחק שביעי ומכריע על האליפות של ענף הבייסבול, שהוא בין הענפים הפופולאריים ביותר בארה"ב (ביחד עם הפוטבול). אפילו רשת CBS, שנתוני הסדרות שלה בכלל וביום שישי בפרט טובים יותר מאלו של רשת NBC החליטה בשל שידור המשחק לא לשדר פרקים פרקים חדשים של הסדרות שלה, אלא שידורים חוזרים, ואילו רשת NBC הגאה חושבת שהיא יכולה להתמודד עם מפלצת הרייטינג הזאת ? מילא "צ'אק" נמצאת על פי כל הפירסומים בעונתה האחרונה, אבל למה להרוס ל Grimm את הסיכוי הנמוך בלאו הכי להצליח ? נכון, ל"צ'אק" יש קהל נאמן, אבל למה לא לתת ל Grimm אפשרות ריאלית, עד כמה שניתן, לשרוד ? ברשת מעונינים להרוס לחלוטין את לוח המשדרים שלהם ? אם זה היה תלוי בי ראשים היו עפים ברשת NBC. צ'אק חזרה עם 1.0 נק' מדד, ו Grimm החלה עם 2.1 נק' מדד, עכשיו תעשו חשבון מה יכלו להיות הנתונים בלי הצורך להתמודד במפלצת הרייטינג.

Share on Facebook

תגובה 1:

ניר אמר/ה...

בקשר ל"Community":

מסתבר שהייתה החלפה בין הפרקים.
הפרק עם הטלת המטבע היה אמור להיות פרק 3 ולא פרק 4. הוא אף צולם שלישי במסגרת הצילומים. אבל בעקבות קוצר זמן בעריכת הפרק, הוא נדחה ובכך הפך לרביעי בסדר שידור הפרקים, כאשר הפרק הבא אחריו (זה עם טוד), מקדים אותו.

כך שבקיצור היינו אמורים לראות הפסקה של שבועיים בין פרק המטבע לפרק ההלואין האחרון שאתה מדבר עליו (פער של שבועיים שכוללים שידור פרק אחד, ושבוע פגרה אחת). וכך לא היינו רואים שני פרקים דומים אחד לשני במסגרתם.

הם אפילו התבדחו על העניין בתחילת הפרק עם המטבע, כאשר אנני ובריטה באו לדפוק על דלת הדירה של טרוי ועבאד וראו את המספר "303" (עונה 3, פרק 3), ואז אנני שואלת האם זה לא אמור להיות "304" (עונה 3, פרק 4, כפי שבסופו של דבר זה שודר).