יום שני, 20 ביוני 2011
ביקורת: שקד והסרטים שלו.
X-Men: First Class (אקס-מן: ההתחלה)
בשנים האחרונות גילו בהוליווד שסרטי קומיקס גוררים הצלחה קופתית. בשל כך חזינו בסרטים כגון: ת'ור, ספיידרמן, סופרמן, באטמן ואפילו גרין לנטרן (הפקח הירוק). תופעה נוספת אשר אופיינית לתעשיית הסרטים בהוליווד בעת האחרונה היא הפקת סרטי המשך רבים (רק בקיץ האחרון ספרתי כ-10 סרטים כאלו) . אז מה הפלא שבאולפנים החליטו לייצר סרט נוסף בסדרת סרטי הקומיקס X MEN ?
הסרט החדש בסדרת הסרטים, מספר את ראשיתם של דמויות הקומיקס האהובות שהופיעו בסרטים הקודמים בסדרת הסרטים הזו.
הרעיון פשוט למדי אך הביצוע מסובך ולכן יש לי מספר אנדקטות לגבי הסרט שברצוני לשתף עמכם:
ראשית, אין ספק שיוצרי הסרט עמדו ברוב המשימות שהוטלו עליהם. אחת מהן הייתה הפקת סרט שיציג את הדמויות מחדש אך ישאיר מקום לעוד 2 סרטים (הסרט מיועד להיות הראשון מבין טרילוגיה). משימה נוספת שהוכתרה בהצלחה הייתה ליהוק הקאסט הצעיר והחדש (פרט לחזרתו של יו ג'קמן כוולברין), ופרט לזואי קרביץ שברגעים מסויימים אכזבה אותי, כל הצוות עושה עבודה נפלאה ואמינה. וכן, כתיבת תסריט בעל מספר עלילות שמתאחדות כבר באמצע הסרט, מהלך מצוין שכן העלילה של אריק המיועד להיות מגנטו וצ'ארלס המיועד להיות פרופסור X אמורה להתאחד בשלב מוקדם של הסיפור ולהתפצל בסופו.
הבעיה המרכזית היחידה שאני יכול לראות כרגע היא, שהסרט מיועד באופן ברור לחובבי הקומיקס ושאר הצופים, פרט לאוהבי אקשן ופעולה לא ייהנו ממנו משום שכמעט ואיננו מציג אלמנט קומי או רומנטי (למרות כמה ניסיונות של ההפקה, מצד רייבן ואריק ואמה והאנק, שלא שמשו תפקיד ראוי בעלילה ונזנחו יחסית בתחילת הסרט).
אז לראות או לא לראות ?
חובבי הקומיקס, האקשן והפעולה ישמחו לראות אותו, האנשים שסולדים מסרטי קומיקס ו/או אקשן ופעולה ידלגו על השאלה הזו. כל שאר הצופים יכולים לראות את הסרט עם חברים ואף ליהנות.
הציון שלי:
8/10.
הערה: מדובר בביקורת של קורא נאמן של הבלוג.
יש נקודה מטרידה בסרט שעוסקת במגנטו הנבל. התסריט, בתחכום רב יש לציין, מגולל לעיני הצופים את ילדותו של מגנטו במחנה ריכוז, כיצד אימו נרצחה מול עיניו בהוראת הקצין הנאצי, שלימים ימלט ויהפוך לדמות "סבסטיאן שאו", נאצי שהציל אותו על מנת לטפח בו יכולות מוטנטיים נדירים שהם כביכול מהות "תורת הגזע" ששאר הנאצים לא הבינו.
השבמחקהדרייב שמניע את הנבל הוא שנאה תהומית לגרמנים וסבסטיאן שאו בפרט, שהופך לאובססיה שלו. עם הזמן הוא הופך למיזנטרופ ששונא כל דבר.
מי שצפה בסרטו של טרנטינו "ממזרים חסרי כבוד", בודאי שם לב שחל מהפך בהצגת ניצול השואה בשנים האחרונות שיש לה ביטוי גם בקולנוע: להציג את ניצולי השואה, אולי את מדינת ישראל כמשל, מקורבנות לתוקפים. ההסבר וההנמקה הם שהיהודים מונעים ע"י שנאה ורצון עז לנקמה. כך לגבי הפלסטינים וכך הם ממלאים את תפקיד הנבל בזירה הבינלאומית, והכל בשם אותה הצדקה לנקמה ששורשה בשואה.
לדעתי הנרטיב הזה מטריד וכדאי שצופי הקולנוע יתחילו לשים לב לקיומו המתגבש בהוליווד, ויתנו דעתם על כך.
רק יש בעיה אחת עם מה שכתב הבחור מעלי שאם היתה מכיר את הקומיקס ,היתה מבין שאת הסיפור על אריק\מגנטו כתבו לפני שלושים שנה ולא עכשיו.
השבמחקולפי הקומיקס הוא היה הרבה יותר אכזר.
אז אתה אומר שעשו לו "הנחה" בעיבוד ההוליוודי?
השבמחקתכלס, אי אפשר להתעלם מכך שבשנות ה-80 90 רוב האיזכורים לשואה בהוליווד היו אוהדים כלפי ישראל והניצולים, ואילו בשנים האחרונות חלה תפנית בהתייחסות לשואה ול"מורשת הנקמה" כביכול שהחלה לאחריה.
את סיפורו של אריק כתבו לפני שלושים שנה, אך את העיבוד הקולנועי שמתכתב עם ממזרים של טרנטינו בחרו להעלות עכשיו. ולעיתוי תמיד יש משמעות ואמירה.
הבמאי של הסרט עשה את השואה מנ'ודה טובה בגלל שהוא יהודי מאמיו, אז...
השבמחקאפשר לפתוח פה פורום דיונים, יהיה מעניין...בארה"ב מקובל לפתח דיונים אינסופיים על קומיקס
השבמחקהקול הנשי: היו לי ציפיות גבוהות מהקאסט המצויין, קווין בייקון הוא אייקון קולנועי, אבל הייתי סקרנית לגבי השילוב של רוז ביירן וג'ניוארי ג'ונס בסרט שלכאורה לא כוס התה שלהן ולא בז'אנר שהן משחקות בד"כ.
השבמחקהתסריט מעניק מעט מאוד חסד לשתי השחקניות הצעירות והמבטיחות, תפקידן שטוח ומכני ומחמיץ את יכולות המשחק שלהן. ג'ניוארי ג'ונס יוצאת סתם עוד בלונדינית קרירה בביקיני. לתפקיד כזה יכלו לקחת גם את פאריס הילטון.
אני חושב שאין צורך לפתוח פורום אלא פשוט להמשיך כאן את הדיון...
השבמחקומה אם הסוף של הדמות והעלילה שלה עם האנק? זה לא שהיא הייתה חסרת תפקיד, היה לה סוף חשוב מאוד...